تاریخ انتشار: شنبه 1402/09/04 - 09:24
کد خبر: 488813

نگاهی بر چهره‌ها و شخصیت‌های تأثیرگذار در انتخابات مجلس «بخش دوم»؛

صحنه گردانان احتمالی در انتخابات مجلس دوازدهم/ محصولی تا لاریجانی

صحنه گردانان احتمالی در انتخابات مجلس دوازدهم/ محصولی تا لاریجانی

این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی تحت تأثیر چند عامل است که در این گزارش به صورت مختصر عنوان خواهد شد. یکی از عوامل مهم موضوع تائید صلاحیت‌ها است که ورق بازی انتخابات را به گونه دیگری برمی‌گرداند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رفته رفته هر چقدر که به ماه اسفند نزدیک‌تر می‌شویم فضای عمومی کشور به سمت برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اخبار و حواشی آن می‌رود و گروه‌ها و احزاب و تشکل سیاسی به تکاپوی زیادی برای شرکت در این رقابت می‌افتند.

طی چند دوره گذشته انتخابات مجلس نقش مؤثر احزاب و گروه‌های سیاسی در ارائه لیست واحد را نمی‌توان انکار کرد و این دست از فعالیت‌های سیاسی موجی شده است که ذائقه روی دهندگان به سمت رأی دادن به صورت فهرستی سوق پیدا کند، به گونه‌ای که لیست واحد و اول تهران در دو دوره‌ی گذشته به صورت کامل وارد مجلس شدند.

این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی تحت تأثیر چند عامل است که در این گزارش به صورت مختصر عنوان خواهد شد. یکی از عوامل مهم موضوع تائید صلاحیت‌ها است که ورق بازی انتخابات را به گونه دیگری برمی‌گرداند.

در بازه‌ی زمانی ثبت نام انتخابات مجلس افراد از گروه‌ها و جناح‌های مختلفی برای شرکت در این رقابت ثبت نام کرده‌اند که حضور قطعی و نهایی آنها درگرو تائید صلاحیت‌ها می‌باشد. عامل بعدی دیگر بحث اغتشاشات سال 1401 است که نقش مهمی در درصد مشارکت مردم در انتخابات دارد.

همان طور که می‌دانید معاندین و بعضاً برخی از افراد و چهره‌ها بعد از این اتفاقات سخن از تحریم انتخابات و عدم شرکت در آن را می‌زنند و برخی دیگر با سکوت به دنبال پایین آوردن سطح مشارکت مردم در این انتخابات هستند.

عامل دیگر چهره‌ها و شخصیت‌های تأثیرگذار به‌ عنوان مهره‌های اصلی احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی هستند که می‌توانند در برگزاری پرشور و حتی بالعکس انتخابات نقش بسزایی داشته باشند که در شاکله‌ی اصلی این مطلب به افراد کلیدی و شخصیت‌های مؤثر در انتخابات پرداخته خواهد شد. از سویی دیگر نظر و تائید صلاحیت‌ها هم در ایجاد یک رقابت سالم در انتخابات تأثیر دارد. باید دید شورای نگهبان این روند را به چه صورتی طی خواهد کرد و افراد حاضر در لیست نهایی از چه احزاب و گروه‌ها خواهند بود.

محمدباقر قالیباف

رئیس مجلس فعلی یکی دیگر از چهره‌های مؤثر در انتخابات مجلس دوازدهم است. تکنوکراتی که در قالب نواصولگرایی چهار سال ریاست مجلس را در کارنامه خود ثبت کرده و با شعار حکمرانی نو قصد ورود به دوره بعدی مجلس را دارد. وی که در دوره قبلی با جبهه پایداری به وحدت حداقلی در شب پایانی رسید در این دوره گمانه‌ها بر این اساس است که این وحدت دیگر تکرار نخواهد شد، زیرا عملکرد رئیس مجلس در برخی از مصوبات و قوانین و اتفاقاتی دیگر در این چهار سال باعث بروز اختلافات جدی بین طیف قالیباف و نواصولگرایان و جبهه پایداری گردید. محمدسعید احدیان مشاور رسانه‌ای قالیباف یکی از ضلع‌های اصلی پیگیری امورات انتخاباتی جناب رئیس مجلس می‌باشد و این گروه قصد ادامه همین مسیر فعلی در مدیریت مجلس را دارند. در واقع محمدباقر قالیباف در ادوار گوناگون انتخابات در کشور، رفتارهای اشتباهی از خود بروز می‌داد؛ اشتباه از این وجه که با فضای جامعه همگون نبوده و دلیل این اتفاق وجود مشاوران متفاوت در کنار رئیس مجلس است و منجر به بروز رفتارهای متفاوت از او می‌شود.

غلامعلی حدادعادل

عضو سابق جمنا که اکنون ریاست شانا را عهده‌دار است در نقش ریش سفید میان برخی اصولگرایان قصد تأثیرگذاری در انتخابات مجلس را دارد. اگرچه از سایر گروه‌ها و احزاب اصولگرا جهت وحدت در انتخابات دور قبلی مجلس تلاش‌های فراوانی شد، اما سهم خواهی عده‌ای از افراد این امر را با اختلافاتی همراه کرد و در نهایت اصولگرایان به یک وحدت حداقلی رسیدند. با وجود اینکه حدادعادل در این بین نتوانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند و در همین سهم خواهی‌ها نقش مؤثر دارد و اخیراً گفته است که بر اساس عملکرد و کارنامه، نمایندگان فعلی برای مجلس دوازدهم پالایش خواهند شد.

او اظهارنظر جنجال برانگیزی هم داشت که گفته بود هرچند این مجلس، مجلسی انقلابی است اما برای دور بعدی، مجلسی انقلابی تر می خواهیم. او تاش میکند به مانند یک مصلح کل همبستگی بین نیروهای انقلاب را افزایش دهد و به عنوان نمونه دو طیف جبهه پایداری و نو اصولگرایان را به همدیگر نزدیک نماید که باید دید چقدر در این نقش آفرینی در این دوره موفق خواهد بود.

علی لاریجانی

یکی دیگر از افرادی که رد صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری و حواشی پس از آن برایش نان و آب شد علی لاریجانی است. او که بعد از این اتفاق ژست قهر سیاسی را به خود گرفته است به دنبال فرصتی است که مجددا وارد این عرصه شود. علیرغم گفته‌های او مبنی بر عدم ثبت نام در انتخابات مجلس، وی جزء چهره‌های تأثیرگذار صحنه انتخابات به حساب می‌آید و گمان می‌رود از فرصت ائتلاف با اعتدالگراها برای بازگشت به صحنه انتخابات و تصمیم‌گیری‌های سیاسی استفاده کند و در آینده شاهد ائتلاف دو چهره اصلی عرصه سیاست یعنی لاریجانی و روحانی باشیم.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی از نزدیکان لاریجانی که گفته می‌شود به توصیه وی در انتخابات ثبت نام کرده است، در این زمینه عنوان کرده است: مجموعه نمایندگان ادوار در مجالس مختلف به رهبری و هدایت آقای لاریجانی در بدترین زمان تحریم‌ها و بی‌مهری‌های داخلی و فشارهای داخلی و خارجی بازهم کشور را نسبت به اکنون بهتر اداره کردند. این نمایندگان ادوار که نزدیک به 500 نفر هستند به مسئله انتخابات ورود کردند، کسانی هستند که بر اساس خواست و نیاز مردم ثبت نام کردند.

محسن هاشمی رفنسجانی

از دیگر چهره‌ها و افراد مؤثر در انتخابات فرزند مرحوم حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی است که به عنوان نماینده کارگزاران در برنامه تلویزیونی صف اول نیز حاضر شد و این حضور او با حواشی و اتفاقاتی همراه بود. محسن هاشمی رفسنجانی که با متن از پیش تنظیم شده در برنامه شرکت کرده بود بعد از سؤالات مجری در حرکتی عجیب تصمیم به ترک برنامه را گرفت. از دیگر برنامه‌های این حزب هم جلسه اخیر کارگزاران بود که افرادی چون اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، عبدالناصر همتی و سیدحسین مرعشی در آن حضور داشتند.

این حزب در شرایط کنونی نیز دنبال ایجاد راه حلی برای برون رفت از شرایط کشور است آنگونه که دبیرکل این حزب سیدحسین مرعشی در این نشست می‌گوید: آقای هاشمی قادر بود همیشه بن‌بست‌ها را بشکند و این از نظر من یک وظیفه مهم برای حزب کارگزاران سازندگی است؛ باید بن‌بست‌های موجود سیاسی ایران را با راه‌حل‌های عاقلانه بشکند.

صادق محصولی 

یکی از چهره‌های مؤثر در پشت صحنه انتخابات وزیر دولت نهم و دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسامی است. گفتمان انتخاب اصلح یکی از محورهای اصلی سخنان صادق محصولی در تبیین سیاست‌های انتخاباتی جبهه پایداری می‌باشد. او که در معرض حملات اصلاح طلبان و گروه‌های سیاسی است به خوبی توانسته نبض انتخابات را در دست بگیرد و لاجرم اصولگرایان باید جهت وحدت و ارائه یک لیست واحد پای میز گفتگو با او بنشینند.

شنیده‌ها از این قرار است که گروه‌ها و احزاب اصولگرا تلاش دارند با محصولی جلساتی را حول محور انتخابات آینده مجلس برگزار کنند. در گفتگوی اخیری که از او منتشر شده است محصولی عنوان کرده است که مردم از انقلابی‌ها ناراحت نیستند، از انقلابی نماها ناراحتند، از آنهایی که ادعای انقلابی می‌کنند و مسئولیتی می‌گیرند. فرقی نمی‌کند پست وزارت باشد یا معاونت؛ نمایندگی مجلس، استانداری یا هر پست دیگری در این مملکت؛ و به جای خدمت، خیانت کرده و دنبال پست و مقام و مسائل مادی دیگر است، مردم از این‌ها ناراحتند. وی در سخنانی دیگر افزود: جبهه پایداری دنبال سهم خواهی نبوده و نیست. با اینکه حتی یک نفر هم از اعضای جبهه پایداری در کابینه نیست ولی اعتقاد داریم موفقیت دولت و دیگر قوا موفقیت همه جبهه انقلاب است و فرقی نمی‌کند آن مسئول از جبهه پایداری باشد یا نه این که شایعه می‌کنند تمام دولت و دست پایداری هست تماما دروغ است.

گزارش از سجاد باقری

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top